MISTÄ PROTEIINIA JA D-VITAMIINIA

21.8.2016

Me paljon vuosia taakse jättäneet ihmiset tarvitsemme proteiineja, jopa paljon enemmän kuin nuoremmat lihaskuntomme ylläpitämiseen, joten proteiinien riittävästä saannista pitäisi pitää huolta.

Yleisesti saantisuositus on 1-2g/painokilo. Vanhemmilla henkilöillä tuo saanti voi olla tuon 2g/painokilo tai jopa suurempi.

Myös luustosta täytyy pitää huolta, jotta se pysyy hyvänä tukena koko eliniän, eli on muistettava riittävä D-vitamiinin saanti, myös E ja C vitamiinit ovat tärkeitä luustolle.

Meille painotetaan, että normaalisti ruoasta saa kaiken välttämättömän proteiinin sekä vitamiinit ja hivenaineet, mutta tämä ei aina pidä paikkaansa vanhempien ihmisten kohdalla, monen monituisista syistä johtuen, jolloin on välttämättömyys niiden saanti turvata muulla tavoin kuin perus ruoasta.

Eli otetaan avuksi apteekin tuote vitamiini/hivenaine tarpeen riittävän saannin varmistamiseksi. Preteiinia myydään nykyisin kaikenlaisina makeina patukoina, mutta ne on melkoisen turhia ylimääräisen energian antajia, joten parempi ja halvempi vaihtoehto on esim. veteen tai muuhun nesteeseen sekoitettava jahemainen proteiini.